Časté dotazy

1. Nepřekyselí IVC organismus?

Infuzní roztok vitamínu C je nastaven bikarbonátem sodným na pH krevní plazmy, takže je neutrální. Účinnou látkou je askorbát sodný a ne kyselina askorbová.

2. Nehrozí po IVC ledvinové kameny?

Doposud nebyl zaznamenán žádný případ vzniku ledvinových kamenů z důvodu podání infuze vitamínu C. Nadbytečný vitamin C je vylučován ledvinami v nezměněné formě. Obezřetní by ale měli být pacienti s vážnými poruchami ledvin.

3. Proč u někoho přichází únava po podání infuze?

Po aplikaci IVC se může někdy dostavit přechodné zhoršení zdravotního stavu, projevující se pocitem vyčerpanosti. Když se dostane vysoká dávka vitaminu C do organismu, dojde k nastartování imunitních reakcí a metabolických procesů, které mohou krátkodobě způsobit tento efekt.

4. Je infuze vitamínu C bezpečná?

Obecně pacienti infuzi snášejí velice dobře. Nebyly pozorovány alergické či jiné reakce - infuze neobsahuje konzervanty a alergie na samotný vitamin C, tedy látku tělu vlastní, bývá ojedinělá. Největší zkušenosti s aplikacemi vysokých dávek IVC jsou z USA, kde je vitamín C infuzně podáván více jak 30 let. Za tuto dobu neměl federální lékový úřad FDA hlášeno jediné úmrtí nebo poškození zdraví.

5. Jsou vhodné kombinace vitaminu C s kalciem, zinkem nebo hořčíkem?

Je známo, že vápník zvyšuje pevnost cév, vitamin C mobilizuje imunitní pohotovost. Podány spolu působí synergicky, což je empiricky prokázáno při virózách či nachlazení. Stejně jako kombinace vitamínu C se zinkem při hojení ran či zánětech. V případě únavy, vyčerpanosti nebo svalového napětí je vhodná kombinace s magneziem.

6. Proč jsou infuze vitamínu C vhodné pro sportovce?

Vitamin C je nezbytný pro syntézu karnitinu, který ovlivňuje lipidový (tukový) metabolismus - vytváří a ukládá se méně tuku a více proteinů. Dále přispívá k tvorbě kolagenu, který urychluje hojení ran. Nejdůležitější pro sportovce je, že IVC snižuje imunosupresi organismu, která je doprovází při intenzivní zátěži a způsobuje zvýšení nemocnosti před vrcholovým výkonem.

7. Je možné aplikovat IVC s antibiotiky?

Taková kombinace je více než vhodná. U těžších zánětů, kde již musí být nasazena antibiotika, zvyšuje IVC účinnost léčby, urychluje uzdravení a zároveň pokrývá vedlejší účinky ATB. Z praxe známe běžně příklady, že symptomy onemocnění odezní do druhého dne, pokud jsou podána současně ATB + IVC.

8. Jak poznám, zda mi infuze pomohla?

Většina onemocnění se projeví zvednutou hladinou reaktivního proteinu v krevní plazmě. Průběh léčby můžeme kontrolovat pomocí přesného laboratorního přístroje Eurolyser. Jak pacient, tak i lékař má možnost sledovat dynamiku zánětlivých markerů a tím i efektivitu léčby. Laboratorní výsledky známe během několika minut z jedné kapky krve.

9. Mám se obávat aplikace infuze?

Z infuze nemusíte mít žádné obavy. V naší ambulanci používáme vysoce kvalitní tenké kanyly (nesrovnatelně tenčí než při odběru krve), jejichž průnik do žíly je téměř bezbolestný. Aplikace probíhá na pohodlném polohovacím křesle nebo lehátku po dobu 20 - 30 min.

10. Někteří lékaři léčbu IVC zpochybňují…

Lékaři, kteří se vzdělávají a sledují výzkum ve vyspělých zemích, do této kategorie většinou nepatří. Někteří lékaři ale účinnost IVC zpochybňují tvrzením, že vitamín C odejde z těla během několika hodin s močí. Je pravdou, že poměrná část vitamínu C po aplikaci infuze do 6 hodin z těla odchází, ale i tento krátký čas je dostatečný pro nastartování léčebných mechanizmů. Ostatně aspirin a valná většina léků působí v těle také jen několik hodin a jejich účinek žádný lékař nezpochybní.