Privátní klinika ortopedie
a sportovní traumatologie
recepce@neosportclinic.cz

Bolesti zad a jejich léčba

Bolesti zad nemusí být součástí vašeho života

Pokud jste se nikdy nesetkali s bolestí zad, patříte mezi šťastných 20 % populace. Zbylých 80 % se však s bolestí zad setkalo alespoň jednou za život. Bolavá záda výrazně ovlivňují kvalitu života. Jak na život bez bolesti?

Páteř pod lupou

Páteř dělíme na úseky krční, hrudní, bederní, křížovou a kostrční. Skládá se z 24 samostatných obratlů, z kosti křížové a kostrče a tvoří pomyslnou osu zad. Obratle jsou spojeny meziobratlovými klouby a vazivem, mezi těly těchto obratlů jsou ploténky, které slouží k tlumení nárazů při pohybu. Častým důvodem bolesti zad jsou nedostatečně vyvinuté zádové a břišní svaly, které mají za následek nesprávné držení těla.

Věděli jste?

Bolesti zad jsou pouze přibližně ze čtvrtiny způsobeny onemocněním páteře, zbytek bolestí je následek špatných životních návyků při práci a v každodenním životě.

Jaké jsou možné příčiny bolesti zad?

• nesprávné držení těla
  • špatný stav vzpřimovačů páteře
  • jednostranná zátěž
  • sedavé zaměstnání
  • prochladnutí
  • stres
  • obezita
  • nedostatečná nebo nadměrná aktivita
  • degenerativní změny na páteři  (osteoartróza, osteochondroza, systémová onemocnění, Bechtěrova nemoc, Scheuermannova choroba, ...)
  • poúrazové stravy
  • druhotné příčiny (onemocnění vnitřních orgánů, těhotenství), apod.

Projevy bolesti zad

Bolesti zad rozdělujeme na akutní nebo chronické. Bolesti zad se lokalizují do určitého místa páteře, nebo mohou vyzařovat do inervační oblasti daného nervu (dermatom), jako tzv. Kořenový syndrom.

Akutní (náhlé) bolesti zad

Akutní bolesti mohou trvat pouze několik dní, maximálně dva až tři týdny. Akutní bolest zad většinou způsobuje přetažení svalů, které nemocného omezuje v pohybu. Náhlou bolest může způsobit také vyhřezlá ploténka či lumbago, známé jako ústřel, či houser, jenž se projevuje jako vzniklá bolest v bederní krajině spojená s křečí zádových svalů.

Chronické (dlouhodobé) bolesti zad

Pokud bolesti přetrvávají i několik měsíců nebo se opakují několikrát do roka, mluvíme o chronické bolesti zad. Častou příčinou chronické bolesti zad je nesprávné držení těla, které vede k ochabování svalů kolem páteře. Bolest zad se může projevovat snížením hybnosti páteře, špatnou citlivostí a může také vyústit k bolestem hlavy a k migrénám. Mezi chronické bolesti zad řadíme například bolesti vzniklé na morfologickém podkladě jako např. skoliózu, výrůstky apod.

Léčba bolesti zad s NeoSport Clinic

Na naší klinice vám pomůžeme od bolesti zad, která může omezovat váš pohyb a snižovat kvalitu života. Neléčíme pouze následek, ale také původ potíží. Naše klinika nabízí komplexní ošetření od diagnostiky, lokální terapie, infuzní terapie, fyzikální terapie, závěsných systémů až po zprostředkování operačního řešení potíží. Při léčbě klademe důraz na prevenci a etiopatogenezi (odhalení příčin, které vedly ke vzniku potíží).

Diagnostika potíží

Diagnostika probíhá za pomocí ultrazvuku, rentgenem a dalšími zobrazovacími metodami (CT, MRI). V případě podezření na osteoporózu (řídnutí kostí) se využívá denzitometrie.

Jak vám můžeme pomoci od bolesti?

K tomu, abyste pociťovali radost z pohybu, je nutné, aby vás v pohybu neomezovala bolest. Díky diagnostice určíme příčinu vašich potíží a naplánujeme vhodnou léčbu.

Infuzní terapie

Používáme infuze speciálních směsí obsahujících kombinaci protizánětlivých a analgetických léků, myorelaxancíí a biogenních látek s neuroprotektivním účinkem. Ideální je směsi doplnit o infuzi vitamínu C, která má prokazatelné pozitivní účinky při chronické bolesti zad a kloubů. Vitamín C je nezbytný pro syntézu kolagenu, a proto je terapie IVC vhodná při problémech s páteří a klouby. Úspěch léčby je závislý na mnoha faktorech, například pacienty, kteří trpí degenerativním poškozením kloubů, není možné pomocí IVC uzdravit.

Lokální aplikace léčiv

Mezi léky, které při bolesti zad pomáhají, patří analgetika, aplikace injekcí v blízkosti postiženého místa (obstřiky) nebo lokální aplikace kolagenu. Velmi účinnou metodou je také lokální aplikace gelů, náplastí a kinesiotape, u nás známé jako tejpování.

Celková terapie

Celková terapie zahrnuje užívání nesteroidních antiflogistik (NSA), neboli léků s protibolestivým, protizánětlivým účinkem a myorelaxancia, tedy látky, které uvolňují spazmy a vedou k relaxaci příčně pruhovaných svalů a v neposlední řadě výživu pro nervy.

Lokální přístrojová aplikace

Mezi praktiky lokální přístrojové aplikace patří ultrazvuková terapie Sirio, ultrazvuková rázová vlna Sirio, kryoterapie, hluboká oscilace, elektroterapie a magnetoterapie.

Měkké techniky a manipulace

Měkké techniky patří mezi prostředky manuální medicíny. Mobilizační techniky páteře a kloubů jsou nejpoužívanější techniky při léčbě přesně lokalizovaných, citlivých míst ve stažených kosterních svalech. Tato metoda je velmi přínosná v případě, že je třeba obnovit pohyblivost měkkých tkání.

Rehabilitace

K terapii bolesti zad používáme nejmodernější rehabilitační techniky (MS systémy, cvičení v závěsu, DNS, metody dle Mojžíšové).

Balíčky s nejlepší kombinací procedur

Naše klinika také nabízí balíčky s ideální kombinací procedur, které vám pomohou ulevit od bolesti zad.

Diagnostika a terapie osteoporózy

Osteoporózou, tedy onemocněním kostní tkáně, které vede ke zvýšené křehkosti kosti, trpí v Evropě 75 milionů lidí, v České republice se počet odhaduje zhruba na 850 000, což je přibližně 8 procent obyvatelstva. Osteoporózou trpí častěji ženy, ve věku 70 let procentuálně až 75 %. Na naší klinice provádíme také terapii osteoporózy.

Dovolte nám, abychom Vám pomohli od bolesti zad.